Het verhaal van…

Inge Klompmakers, japanologe en kunsthistorica

inge-matsumotoWoensdag 24 augustus 2016. Vandaag zal het kwik oplopen tot 30 graden celsius. In het kantoorpand van uitgeverij Koninklijke Brill NV in Leiden is het koel. Men is bezig om de laatste dingetjes in orde te brengen voor de aandeelhouders-vergadering, die zo dadelijk gaat beginnen. Even later word ik ontvangen door Inge Klompmakers, voor een korte rondleiding, voordat we gaan zitten voor het interview.

Koninklijke Brill is een van de oudste uitgeverijen van Nederland. Het bedrijf heeft een geschiedenis van meer dan drie eeuwen, die begint in 1683 bij oprichter Jordaan Luchtmans en de latere bedrijfsleider Evert Jan Brill, die het bedrijf in 1848 voortzette en er zijn naam aan verbond. Wie de bedrijfsarchieven wil inzien kan terecht bij de Bijzondere Collecties van de Universiteits-bibliotheek van de Universiteit van Amsterdam. De huidige organisatie van circa 135 vaste medewerkers met daaromheen een schil van freelancers heeft vestigingen in Leiden, Boston (USA) en Singapore en een jaaromzet van 30 miljoen euro.

Brill is nauw verbonden met de universiteit en de stad Leiden. De uitgeverij is bekend door zijn wetenschappelijke uitgaven op het gebied van de oriëntalistiek, de klassieke letteren, biologie, Azië studies, religie en internationaal recht. Ieder jaar verschijnen circa 1.000 nieuwe boektitels, waarvan het merendeel in print en als e-book. Online publicaties zijn sterk in opmars. De uitgeverij levert voornamelijk aan wetenschap-pelijke instituten en bibliotheken. In 2012 heeft Brill een eigen lettertype laten ontwerpen, de Brill, met meer dan 5.100 tekens, waarmee alle talen uit alle perioden, zoals bijvoorbeeld Sanskriet, in Latijns schrift kunnen worden weergegeven.

Sinds 2006 is Inge Klompmakers werkzaam als uitgever bij Brill. Eerst als uitgever Japanse kunst voor de imprint Hotei Publishing, maar nu behoren ook Japan studies en Aziatische kunst tot haar werkterrein. Daarnaast voert zij een eigen label, Yoyogi Park (2013), dat zich toelegt op het organiseren van lezingen, studiedagen en cursussen op het gebied van Japanse kunst. In de toekomst wil ze graag ook buitenlandse sprekers naar Nederland halen.

Thuis was ik de enige met een kunstzinnige belangstelling, begint Inge haar verhaal. Dit werd gevoed door de inspirerende leraren voor klassieke talen en tekenen op de middelbare school. Het vak tekenen legde de verbinding met kunst-geschiedenis en liet me kennismaken met Japanse prenten tijdens een excursie naar het Van Gogh Museum. Tijdens mijn studie Japanse taal en cultuur besloot ik me te specialiseren in Japanse kunst en ben bij prof. Willem van Gulik afgestudeerd met een scriptie over Japanse prenten (MA 1996). Onderwerp waren de portretten van Chinese Robin Hoodachtige helden, die ook in het 19e eeuwse Japan erg populair waren en vandaag de dag nog een inspiratie vormen voor tatoeëerders. Later heb ik nog kunstgeschiedenis gedaan, ook in Leiden, maar in de avonduren (BA 2007). Intussen was namelijk ook het werkende leven begonnen, in de kunsthandel, bij galerie Kadotakai Oriental Art in Den Haag (1997), gevolgd door veilinghuis Sotheby’s Amsterdam (2004). De stap naar publishing was daarop eigenlijk een logisch maar ook nieuwsgierig gevolg.

Wat moet ik mij voorstellen bij het werk van de uitgever Japan bij Brill Hotei? E-mails beantwoorden, zegt ze lachend. Je moet je voorstellen dat ik betrokken ben bij circa 150 projecten, die zich in verschillende ontwikkelingsstadia bevinden. Som duurt het bijvoorbeeld acht jaar voordat er een manuscript beschikbaar komt. Het beoordelen van manuscripten gebeurt door een wetenschappelijke redactieraad en externe reviewers, een vorm van intercollegiale toetsing. Daarnaast volg ik de ontwikkelingen op het vakgebied via internationale congressen, die inzicht bieden in de stand van wetenschappelijk onderzoek en kansen bieden om nieuwe publicaties te initiëren. In toenemende mate houdt Brill zich bezig met online publicaties en ook op het gebied van Japanse kunst is er de wens om online publicaties te realiseren. Ik zou in de toekomst graag een online naslagwerk over Japanse prentkunst willen uitgeven.

Hoe doet de Nederlands-Japanse Vereniging het in jouw ogen? Op mij, antwoordt Inge, komt de NJV over als een vereniging met een actief bestuur, dat over veel informatie beschikt en leuke activiteiten organiseert. Er is een nieuwe huisstijl gekomen en de website is beter geworden. Tot mijn spijt heb ik vaak te weinig tijd, bijvoorbeeld omdat ik in het buitenland zit, om regelmatig deel te nemen aan activiteiten, zoals de Nieuwjaarslunch. Maar ook Yoyogi Park vraagt steeds meer tijd. Maar al die drukte levert vooral veel positieve energie op. Tenslotte de tentoonstelling Japan Modern, waar je ons maar liefst driemaal gaat rondleiden… ja, daarna ga ik denk ik wel even zitten met een biertje of zo. De Nihon no hanga collectie van Elise Wessels is uniek, omvangrijk (2.000 prenten) en geeft een zo goed als volledig beeld van de moderne Japanse prentkunst. De tentoonstelling laat 170 prenten zien, naast kimono en lakwerk. Heb je een advies voor onze leden om zich hierin verder te verdiepen? Jazeker en erg concreet zelfs. Lees het boek Waves of renewal. Modern Japanese prints 1900-1960. Dit boek heb ik onlangs uitgegeven na een plezierige samenwerking met het team van museum Nihon no hanga in Amsterdam.

Hartelijk dank voor dit inspirerende interview!


Boek: Waves of Renewal

In samenwerking met museum Nihon no hanga, heeft Brill een omvangrijke catalogus van de Elise Wessels collectie uitgegeven:

picture9Waves of renewal.Modern Japanese prints 1900-1960.

Met bijdragen van 10 specialisten uit Japan, Amerika en Europa en tal van illustraties, is dit een informatief naslagwerk over de moderne Japanse prentkunst, zie
http://www.brill.com/products/book/waves-renewal-modern-japanese-prints-1900-1960

NJV-leden kunnen deze publicatie met een speciale korting van 25% op de normale verkoopprijs van € 68,90 incl. btw bestellen via Inge Klompmakers (klompmakers@brill.com) onder vermelding van ’aanbieding NJV bij rondleidingen Rijksmuseum’ en naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres. Het boek en de factuur worden u dan toegestuurd.

Maarten Valkenburg, secretaris NJV

 

Boekenlegger op de permalink.

Reacties gesloten